Pagina bijgewerkt op: 01 mei 2005 cdj |
Beschrijving
Great Western modelbaan "Andoversford".
In 1992 is het idee ontstaan om een modelbaan te gaan bouwen in
de schaal verhouding 1: 43½ (7mm to the foot ) welke het in het
tentoonstellings circuit zou kunnen meedraaien. De eisen
voor zo'n type modelbaan waren:
Index onderwerpen | Andoversford 1930 - 1938. | Informatie links | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Klik op de foto voor meer informatie over de 5775.
Basis
principe van een orgineelstation.
De modelbaan "Andoversford "
is gebouwd met het idee dat het een modelbaan moest worden welke
aantrekkelijk is voor het publiek. De keuze van de schaal 1:43½
maakt het mogelijk om een goed functionerende modelbaan te
bouwen. Op een orgineel station komen en gaan de treinen met een
bepaald doel. Om er nu voor te zorgen dat er een afwisselend
treinverkeer te zien is op "Andoversford " is de keus
gemaakt voor een zijlijn met een afsplitsing naar een kolenmijn.
Dit concept zorgt er voor dat er naast het normale goederen en
personen verkeer er ook een afwisselend verkeer met kolenwagons
al dan niet beladen kan plaats vinden. Zo'n kolenmijn bezat vaak
ook een eigen lokomotief waardoor er op de modelbaan ook een niet
GWR lokomotief kan rijden. In ons geval is het de kleine 0-4-0
Saddle tank "Lady Winsor " met zijn blauwe kleur.
Tussen het normale personen en goederen verkeer door zal de
kleine 0-4-0 Saddle tank te zien zijn. De detaillering is ver
doorgevoerd en laat het publiek steeds weer zoeken naar verborgen
details. De kleuren zijn zoveel mogelijk in pastel tinten
uitgevoerd om te voorkomen dat het geheel te schreeuwerig wordt.
Veel schilder werk is gedaan met eenvoudige water of plakaat
verf. Deze verf soorten zijn met water heel goed te verdunnen en
daardoor blijven alle details zichtbaar en lopen niet vol met
verf.
Diverse
lokomotief typen.
Klik op foto's voor
meer informatie.
Werkend
seinsysteem volgens GWR principes.
Het seinsysteem functioneert zoals het
eens in de werkelijkheid functioneerde. Bij deze modelbaan zijn
seinen een must want deze geven de sfeer weer zoals op zoveel
kleine GWR stations te vinden was. Vaak wordt op de modelbaan het
seinenstelsel vergeten of staan de seinen er niets zeggend en
functieloos bij. Op "Andoversford " niet daar is alles
werkend aanwezig. De signalen worden gedemonstreerd bij de
uitvoering van de treinvolgordes.
Andoversford Signalbox and interlockingframe.
De seinen worden door middel van een handel inrichting bediend. Wel hebben we een concessie moeten doen aan het feit dat vanaf de handel inrichting de overdracht elektrisch gebeurd. De onderlinge vergrendelingen tussen de seinen en de wissels is mechanisch uitgevoerd met een interlocking frame. Dit interlocking frame is uitgevoerd met metalen stangen en schuiven. De onderdelen om deze seinen en bijbehorende details te bouwen worden geleverd door Model Signal Enginering.
Klik op de foto's voor meer informatie.
Makkelijk
te transporteren en op te zetten.
De modelbaan "Andoversford "
is gebouwd om op tentoonstellingen op te zetten en te
demonstreren. Een eenvoudig systeem om de baan op te bouwen en na
de tentoonstelling weer af te breken was noodzakelijk. Gekozen is
om het geheel te verdelen in gedeelten die handelbaar zijn en
makkelijk te transporteren. Elk deel heeft de afmeting van 0,6 x
1,2 meter. De lage achtergrond plaat zit vast aan het gedeelte en
daardoor is zo'n gedeelte eenvoudig op zijn kant neer te zetten
in bijvoorbeeld een transportbus. Ieder gedeelte heeft een 25
polig d-type konnektor waarop al de noodzakelijke verbindingen
zijn afgemonteerd. Een flexibele kabel met in de 25 polige d-type
passende konnektor zorgt er voor dat de elektrische signalen van
en naar de centrale bedienings kast worden doorgegeven. Omdat
ieder gedeelte zijn eigen verbindingskabel naar de centrale
bedieningskast heeft is ingeval van een storing deze eenvoudig te
lokaliseren en op te lossen. De gedeelten worden tijdens het
opzetten van de baan voorzien van tussen stukken om de baan op
een juiste hoogte te plaatsen. De tussenstukken rusten op
schragen hierdoor kost het weinig tijd om de baan op te zetten en
in bedrijf te nemen. Normaal gesproken kost het een uur om de
baan rijvaardig te hebben en het proefrijden kan beginnen. Over
de konstruktie zijn op de afgelopen shows al heel wat Vragen gesteld, en foto's van
gemaakt. De mechanische koppeling tussen de gedeelten wordt met
slotbouten tot stand gebracht. Oneffenheden in de vloer kunnen
worden gecompenseerd doordat de tussen stukken voorzien zijn van
een sleuf op de plaats waar zij aan de baangedeelten worden
gekoppeld.
Verlichting van Andoversford. Op deze foto's is de constructie van de ophanging van de verlichting te zien. Er is voor deze constructie gekozen om te bereiken dat er aan de publiekszijde geen steunpilaren in de weg staan. De vrij hangende constructie is zeer eenvoudig op te tuigen en door gebruik te maken van gloeidraad buislampen blijft de constructie licht. De buislampen hebben ook nog het voordeel dat er op eenvoudige wijze te dimmen is. De kosten zijn beperkt door de gekozen oplossing. De gehele constructie past is een houten kist welke tijdens de demonstratie van de modelbaan gebruikt wordt als tafel. |
Nauwkeurig
gedetailleerde scenery met veel details.
De scenery is zoveel mogelijk in
detail uitgevoerd. Bij de 7mm schaal is dit heel goed mogelijk en
ook duidelijk zichtbaar. De gebouwen zijn allen zelfgemaakt
waarbij gebruik is gemaakt van foamboard, karton, plastik en
waterverf. Tekeningen uit diverse boeken werden gebruikt om zo'n
natuurgetrouw mogelijk model te maken. Het zelfbouwen van huizen
en gebouwen zorgt er voor dat de modelbaan een uniek karakter
krijgt en op valt bij het publiek. Door de toepassing van
eenvoudige bouw materialen en afval producten blijven de kosten
laag alleen moet men behoorlijk wat tijd investeren. Door de
toegepaste schaal verhouding van 1: 43½ zijn veel details te
maken en toe te voegen aan het geheel. Zelfs de deur krukken
kunnen worden aangebracht. De leien op de daken zijn geknipt uit
afval karton en stuk voor stuk op de daken gelijmd. Dit is voor
een dak als dat van het stations gebouw een waar monniken werk
maar geeft wel het juiste en unieke effect. Een verf laagje met
waterverf en talkpoeder maak het af. Voor verlichting zijn H0
1:87 !! wandlantaarns gebruikt deze passen precies goed voor de
7mm schaal.