Pagina bijgewerkt op: 05 dec 2002 cdj

 

Beschijving van de G.W.R Broad Gauge convertible 0-6-0 Armstrong Goods 1205.

(Model wordt gebouwd in BG S7mm schaal 1:43,5)
CLOSE WINDOW

  Alvast een foto van de Broad Gauge convertible "Armstrong Goods" 1205.

Een model van deze lokomotief zal gebouwd gaan worden met als basis een Scorpio kit.

De bijbehorende
tender wordt gebouwd van een kit van de Broad Gauge Society.

Foto's van de bouw en de vorderingen zijn op deze pagina te volgen.

   
  Langzaam aan begint de Breedspoor Armstrong Goods gestalte te krijgen. De tender naderd zijn voltooing het zal niet lang meer duren of de machine zal haar wielen kunnen strekken op een gedeelte van Kingswear.

foto 03 november 2002 © cdj
   
  Impressie van de Armstrong Goods geplaatst op een spoor in de yards van Kingswear. Hier hoort de lokomotief thuis. Nu nog voor een korte goederen trein maar er wordt hard gewerkt om het wagon arsenaal uit te breiden. De tender is nog niet voorzien van de juiste as breedte dus staat een beetje scheef.

foto 18 augustus 2002 © cdj
   
  De inside motion van de Armstrong Goods begint ook al vorm te krijgen. Hier is duidelijk te zien dat de inside motion zijn plaats gevonden heeft tussen de frames. De insidemotion is gebouwd van een kit geleverd door M.Finney. Bij de Scorpio kit was een dummy inside motion geleverd maar deze heb ik terzijde gelegd misschien bruikbaar als onderdelen naast de lokoloods. Als men de instructies volgt is de inside motion van M.Finney vrij eenvoudig te bouwen.

foto 17 augustus 2002 © cdj
   
  Over zicht van voor naar achteren duidelijk zijn de hornblocks te zien. Lastig is en blijft het solderen van de krukken op de krukas terwijl de excentriekschijven reeds tussen de krukken geschoven zijn. Maar met geduld en wat soldeer ervaring lukt dit best. De middelste as blijft geisoleerd omdat een as met krukken moeilijk "split" te maken is. In dit geval maken we ook de tender frame "split". De assen van de tender worden ook geveerd en "split". Nu hebben we 10 verende wielen welke stroom afnemen.

foto 17 augustus 2002 © cdj
   
  Totaal overzicht van het "split" frame en de afgedraaide Slaters wielen. Omdat we BG S7 als standaard voor het model van Kingswear gebruiken moeten de wielen worden afgedraaid. Dit is een klusje waarbij je goed moet opletten maar met geduld en een Emco Unimat 3 gaat het. De koppelstangen zijn in tweedelen uitgevoerd dit moet om het geheel net als in de werkelijkheid flexibel te krijgen. Alle assen kunnen vertikaal bewegen en zullen worden afgeveerd.

foto 17 augustus 2002 © cdj
   
  Als de ketel er op staat is er nog genoeg ruimte om de inside motion te kunnen zien. Als de lok eenmaal gaat rijden moet het een fraaigezicht zijn om de insidemotion te zien bewegen.

foto 17 augustus 2002 © cdj
   
  Linkerzijde van de lokomotief inside motion is duidelijk te zien.

foto 17 augustus 2002 © cdj
   
  Het front aanzicht van de BG Armstrong Goods in aanbouw. Duidelijk is het Broad Gauge frame te zien. Alle onderdelen van de ketel, rookkast en vuurkist moeten zelf gevormd worden. Doordat het materiaal vrij dun is gaat dit zonder al te veel problemen. In deze uitvoering is gekozen voor de roundtop Swindon boiler.

foto 18 juni 2002 © cdj
   
  Het zijaanzicht van de Armstrong Goods in wording. Alle onderdelen zijn gesoldeerd. Door gebruik te maken van soldeersoorten met verschillende smeltpunten is dit te realiseren. Het vereist wel ervaring met de soldeertechniek.

foto 18 juni 2002 © cdj
   
  Een detail van de klinknagels die heel veel aanwezig zijn op deze lokomotief. De klinknagels zijn in het messing en nieuwsilver geperst met de Rivetting tool van Metal Smith Ltd. Dit tool is heel eenvoudig maar werkt perfect.

foto 18 juni 2002 © cdj
   
  Besloten is om de Armstrong Goods te voorzien van een splitframe. Een "split" frame wil zeggen dat het frame bestaat uit twee van elkaar geisoleerde zijkanten. De stroomafname geschied door de hornblocks. De assen worden op een slimme manier in twee geisoleerde helften gedeeld en de wielbanden worden elektrisch verbonden met de gedeelde assen. Het voordeel van deze constructie is dat er geen stroomafname plungers of contacten behoeven te worden gemonteerd. Nadeel zoals alle mooie oplossingen meer werk. We hebben voor de Armstrong Goods een nieuw frame gebouwd. De eerste en derde as zijn "split".

foto 18 juni 2002 © cdj
   
  Alles nog in de zakjes en de etchings nog compleet. Het werk kan gaan beginnen. Met deze kit kan een standaard uitvoering of een broad gauge uitvoering gebouwd worden.Voor het Kingswear projekt gaan we de broadgauge convertible bouwen. De tender moet nog gekocht worden bij de Broad Gauge Society. De tender is een pure broad gauge uitvoering.

foto 15 mei 2002 © cdj
   
  Hier een voorbeeld van een etching in nikkelzilver.

foto 15 mei 2002 © cdj

 

CLOSE WINDOW