Pagina bijgewerkt op: 03 jan 2010 cdj

Beschrijving van GWR 0-6-0 Panniertank 1366.

  Index van de beschrijving van de 0-6-0 Panniertank.
 
Algemeen.
Foto's
Literatuur.
Toegepaste onderdelen.
Basis kit.
Aandrijving.
Wielen en assen.
Verf en schildertechnieken.
Bemanning en modelgereedschappen.
Belettering en nummerplaten.
Gereedschap overzicht.

Leveranciers van kits en onderdelen.

Duncan Models.
ABC gears.
Holt Modelrailways
Slaters Plastikard Ltd
Phoenix Precision Paints
Tower Models.
 

Model van de Panniertank 1366 wacht op werk in de yard van Andoversford. foto 01/05/2001 cdj.  

Algemeen.


Het model is gebouwd met behulp van een bouwpakket van ABS Models. De schaal is 1:43½ of in het Engels 7mm to the foot. Het bouwpakket van bestaat voornamelijk uit messing onderdelen. Het frame is opgebouwd uit een geėtste messing plaat welke omgezet moet worden. De assen zijn bij dit model star uitgevoerd in het frame. De achterste as is star gelagerd in het frame en gaat door de vertragingsbak heen. De opbouw van de locomotief bestaat ook uit messing ets delen welke gezet en gesoldeerd moeten worden. De Panniertank is gegoten van een harde soort kunststof. De details bestaan uit een mengeling van messing en white-metal onderdelen. Deze onderdelen kunnen worden gelijmd of wat beter is gesoldeerd. Behalve de onderdelen die op de ketel moeten worden geplaatst. Deze onderdelen worden gelijmd omdat de ketel plus watertanks uit kunststof bestaan. Om de details te solderen wordt gebruik gemaakt van lowmeld soldeer met het bijbehorende vloeimiddel (flux). Als de ervaring om goed te kunnen solderen nog ontbreekt is het verstandig om voordat men aan een bouwpakket begint te oefenen met wat oude white-metal onderdelen. Het boekje wat door Carr's wordt uitgegeven is een goede handleiding om de techniek van het solderen onder de knie te krijgen.


Foto's.

  All the handles, valves and gauges are present at the footplate of the 1366 Pannier engine. The parts are made of brass, whitemetal and etchings. All these parts are ar part of the ABS models kit. We glued and soldered the small parts on theire places. This picture give a good impression of the footplate of the engine.  
  Al de benodigde armaturen om de lokomotief te bedienen zijn bij dit model aanwezig. De onderdelen bestaan uit messing, witmetaal, en geėtste onderdelen.
Al deze kleine onderdelen zijn gelijmd of gesoldeerd op de juiste plaats. De onderdelen zitten bij de ABS models kit bijgevoegd en zorgen er voor dat de lokomotief geheel compleet gemaakt kan worden.
 
  Bedienings armaturen in de cabine of te wel op de voetplaat.  
  From the top you can see the backhead very well. The sides of the cabin are thin in the kit they used etched parts for this construction. The gauges are not yet monted at this picture but at the finished engine they found theire place at the front of the cabin.  
  Van bovenaf is goed te zien het dunne messing waarvan de cabine wanden zijn gemaakt. Het ketelfront is voorzien van alle bedienings armaturen die op de echte lokomotief ook aanwezig zijn. Nog niet aanwezig waren de manometers maar deze zijn inmiddels ook gemonteerd.  
  Bovenaanzicht in de cabine.  
  The Pannier 1366 is at work at the model railway Andoversford. At the left side the small cattledock and at the rightside a small piece of the engineshed. The driver is waiting for a clear signal to go further at the line. The signal is made of MSE parts. Two pointmotors make the signal blades moving slow.  
  De pannier 1366 is aan het werk op de modelbaan. Links is het cattledock te zien en rechts nog een klein stukje van de locomotief loods. Er wordt gewacht op veilig sein om verder te kunnen rijden. Het signaal het gebouwd van MSE onderdelen. Twee wisselmotoren zorgen er voor dat de signaalbladen langzaam kunnen bewegen.  
  Pannier 1366 wacht voor het signaal te Andoversford.  

Terug naar index.



Toegepaste onderdelen.
Basis Kit.

Deze lokomotief is gebouwd met behulp van een kit van ABS Zero models. De kit is compleet op de wielen en motor na. Je kunt zelf een keuze maken voor het type wielen, motor en vertragingskastje. De lokomotief is redelijk eenvoudig te bouwen de buitenliggende cilinders gaven enkele problemen. Helaas is bij deze kit niet de interne schuifbeweging voor de stoom verdeelschuiven aanwezig. In een artikel in de Railway Modeller is wel een beschrijving gepubliceerd over de bouw van deze lokomotief waarbij wel de interne stoomverdeling mechaniek in gebouwd werd. Een poging om toch deze mechaniek te verkrijgen zijn op niets uitgelopen. Verder is de kit geheel compleet en het resultaat is een kleine 0-6-0 Panniertank die er door de iets wat asymmetrische wielopstelling en de buiten-liggende cilinders er apart uitziet.


Terug naar index.


Aandrijving. 

Als motor en vertragingseenheid is gekozen voor de een ABC gears vertragingskast plus een Escap Coreless elektromotor. Deze aandrijving is niet goedkoop maar zeer betrouwbaar en zorgt er voor dat de locomotief uitstekende rijeigenschappen krijgt. Het stroomverbruik is laag ook bij vollast van de locomotief.
Meer informatie over de toegepaste techniek in de Escap of Faulhaber motoren.

Leverbaar door: ABC Gears.

Terug naar index.


Wielen en Assen.

Voor dit type lokomotief kunnen de wielen met de bijbehorende assen geleverd worden door Slaters Plasticard Ltd. De wielen bestaan uit een stalen loopvlak en kunstof spaken. De wielen worden gemonteerd op een as welke voorzien is van haaks gefreesde uiteinden. Deze constructie zorgt er voor dat het onder 90 graden zetten van de krukpennen een simpele handeling is. Borgschroeven vergrendelen de wielen op de as. Om de assen goed te laten lopen in de lagerbussen is de aanschaf van een 3/16 ruimer aan te bevelen.

Leverbaar door : Slaters Plastikard Ltd

Terug naar index.


Verf en schildertechnieken.

Het schilderen van een model kan het eindresultaat maken en breken. De toe te passen technieken zijn:

1. Met de hand gebruik makend van diverse afmetingen kwastjes


2.Airbrushen

De leverancier "Phoenix Precision paints"  geeft een goede voorlichting over het schilderen van modellen. Een uitgebreide beschrijving is te vinden op de website van deze firma. Zij geven wat tips en tricks om tot een goed resultaat te komen. Voor de Engelse bouwer zijn alle spoorweg kleuren beschikbaar. Een opsomming in tijdperk volgorde en spoorweg maatschappijen is handig en geeft een goede richting aan de keuze van de toe te passen kleuren. Wat lichte weathering met Carr's weathering powders geeft de lokomotief een realistisch uiterlijk. Na het aanbrengen van de belettering wordt de locomotief afgewerkt met een matte lak finish.

Leverbaar door : Phoenix Precision Paints

Terug naar index.


Bemanning en modelgereedschappen.

Een model is af als de gehele voetplaat is ingericht en hierbij mogen de machinist en stoker met hun noodzakelijke gereedschap niet ontbreken. Juist een correcte inrichting van de voetplaat geeft zoveel charme aan het model. Ook lantaarns op de voor en achterkant maakt het model realistisch. Wat losse emmers, bezem en schep op de voetplaat en niet te vergeten kolen in de kolenbunker.

Leverbaar door : Duncan Models.

Terug naar index.


Belettering en nummerplaten.

De belettering is in verschillende tijdperken verkrijgbaar. De nummerplaten zijn een soort van bouwpakketjes waarbij je twee nummerplaten moet samenstellen uit de losse onderplaat en losse nummers. Ook zijn geėtste nummerplaten te bestellen waarbij je het gewenste nummer moet opgeven.

Terug naar index.