Beschijving
van de G.W.R Broad Gauge convertible 0-6-0 Armstrong Goods 1205.
(Model wordt
gebouwd in BG S7mm schaal 1:43,5) CLOSE WINDOW
Alvast een foto
van de Broad Gauge convertible "Armstrong
Goods" 1205.
Een
model van deze lokomotief zal gebouwd gaan worden
met als basis een Scorpio kit.
De bijbehorende tender wordt gebouwd van een kit van de Broad
Gauge Society.
Foto's van de bouw en de
vorderingen zijn op deze pagina te volgen.
Langzaam aan
begint de Breedspoor Armstrong Goods gestalte te
krijgen. De tender naderd zijn voltooing het zal
niet lang meer duren of de machine zal haar
wielen kunnen strekken op een gedeelte van
Kingswear.
Impressie van de
Armstrong Goods geplaatst op een spoor in de
yards van Kingswear. Hier hoort de lokomotief
thuis. Nu nog voor een korte goederen trein maar
er wordt hard gewerkt om het wagon arsenaal uit
te breiden. De tender is nog niet voorzien van de
juiste as breedte dus staat een beetje scheef.
De inside motion
van de Armstrong Goods begint ook al vorm te
krijgen. Hier is duidelijk te zien dat de inside
motion zijn plaats gevonden heeft tussen de
frames. De insidemotion is gebouwd van een kit
geleverd door M.Finney. Bij de Scorpio kit was
een dummy inside motion geleverd maar deze heb ik
terzijde gelegd misschien bruikbaar als
onderdelen naast de lokoloods. Als men de
instructies volgt is de inside motion van
M.Finney vrij eenvoudig te bouwen.
Over zicht van
voor naar achteren duidelijk zijn de hornblocks
te zien. Lastig is en blijft het solderen van de
krukken op de krukas terwijl de
excentriekschijven reeds tussen de krukken
geschoven zijn. Maar met geduld en wat soldeer
ervaring lukt dit best. De middelste as blijft
geisoleerd omdat een as met krukken moeilijk
"split" te maken is. In dit geval maken
we ook de tender frame "split". De
assen van de tender worden ook geveerd en
"split". Nu hebben we 10 verende wielen
welke stroom afnemen.
Totaal overzicht
van het "split" frame en de afgedraaide
Slaters wielen. Omdat we BG S7 als standaard voor
het model van Kingswear gebruiken moeten de
wielen worden afgedraaid. Dit is een klusje
waarbij je goed moet opletten maar met geduld en
een Emco Unimat 3 gaat het. De koppelstangen zijn
in tweedelen uitgevoerd dit moet om het geheel
net als in de werkelijkheid flexibel te krijgen.
Alle assen kunnen vertikaal bewegen en zullen
worden afgeveerd.
Als de ketel er op
staat is er nog genoeg ruimte om de inside motion
te kunnen zien. Als de lok eenmaal gaat rijden
moet het een fraaigezicht zijn om de insidemotion
te zien bewegen.
Het front aanzicht
van de BG Armstrong Goods in aanbouw. Duidelijk
is het Broad Gauge frame te zien. Alle onderdelen
van de ketel, rookkast en vuurkist moeten zelf
gevormd worden. Doordat het materiaal vrij dun is
gaat dit zonder al te veel problemen. In deze
uitvoering is gekozen voor de roundtop Swindon
boiler.
Het zijaanzicht
van de Armstrong Goods in wording. Alle
onderdelen zijn gesoldeerd. Door gebruik te maken
van soldeersoorten met verschillende smeltpunten
is dit te realiseren. Het vereist wel ervaring
met de soldeertechniek.
Een detail van de
klinknagels die heel veel aanwezig zijn op deze
lokomotief. De klinknagels zijn in het messing en
nieuwsilver geperst met de Rivetting tool van
Metal Smith Ltd. Dit tool is heel eenvoudig maar
werkt perfect.
Besloten is om de
Armstrong Goods te voorzien van een splitframe.
Een "split" frame wil zeggen dat het
frame bestaat uit twee van elkaar geisoleerde
zijkanten. De stroomafname geschied door de
hornblocks. De assen worden op een slimme manier
in twee geisoleerde helften gedeeld en de
wielbanden worden elektrisch verbonden met de
gedeelde assen. Het voordeel van deze constructie
is dat er geen stroomafname plungers of contacten
behoeven te worden gemonteerd. Nadeel zoals alle
mooie oplossingen meer werk. We hebben voor de
Armstrong Goods een nieuw frame gebouwd. De
eerste en derde as zijn "split".
Alles nog in de
zakjes en de etchings nog compleet. Het werk kan
gaan beginnen. Met deze kit kan een standaard
uitvoering of een broad gauge uitvoering gebouwd
worden.Voor het Kingswear projekt gaan we de
broadgauge convertible bouwen. De tender moet nog gekocht worden bij de Broad
Gauge Society. De tender is een pure broad gauge
uitvoering.