Pagina bijgewerkt op: 03 jan 2010 cdj |
Beschrijving van GWR 0-6-0 Pannier tank no 5775.
Model van GWR Panniertank 0-6-0 1: 43½ Spoorbreedte 32mm FineScale wacht op vertrek langs het perron van Andoversford. De 5775 staat te wachten langs het perron op een veilig sein. Het is niet druk zo midden op de dag. De melkbussen zijn geladen in de speciale 3 assige melkwagon. Een remmers wagon sluit deze zeer korte trein af.
Pannier 5757 wacht op vertrek van Andoversford met de melktrein foto 01/05/1999 © cdj. |
Het model is gebouwd met behulp van een bouwpakket van Eric Underhill.Dit bouwpakket van bestaat voornamelijk uit messing onderdelen. Het frame is opgebouwd uit een geėtste messing plaat welke omgezet moet worden. De voorste assen zijn met compensatie uitgevoerd. De achterste as is star gelagerd in het frame en gaat door de vertragings bak heen. De opbouw van de lokomotief bestaat ook uit messing ets delen welke gezet en gesoldeerd moeten worden. De details bestaan uit een mengeling van messing en white-metal onderdelen. Deze onderdelen kunnen worden gelijmd of wat beter is gesoldeerd. Om de details te solderen wordt gebruik gemaakt van lowmeld soldeer. Als de ervaring om goed te kunnen solderen nog ontbreekt is het verstandig om voordat men aan een bouwpakket begint te oefenen met wat oude white-metal onderdelen.
Toegepaste onderdelen.
Basis
Kit.
Deze lokomotief is gebouwd met behulp van een kit van Eric Underhill nu ABS Zero models. In deze kit zijn alle onderdelen aanwezig om de bovenbouw te bouwen. Zoals gebruikelijk is bij Engelse kits zijn de wielen, assen, motor en vertragingskastje niet meegeleverd. De bouwer heeft zo de keuze vrijheid van deze onderdelen. Overigens zijn de genoemde onderdelen eenvoudig te verkrijgen bij de gespecialiseerde leveranciers.
Aandrijving.
Als motor en vertragingseenheid is
gekozen voor de bekende Portescap RG7 met een overbreng
verhouding van 31:1.De Portescap RG 7 aandrijving bestaat uit een
Escap Coreless elektromotor en een zeer nauwkeurige
vertragings kast. Deze aandrijving is niet goedkoop maar zeer
betrouwbaar en zorgt er voor dat de lokomotief uitstekende
rijeigenschappen krijgt. Het stroomverbruik is laag ook bij
vollast van de lokomotief.
Klik op foto's voor
meer details.
Meer informatie over de
toegepaste techniek in de Escap of Faulhaber motoren.
Wielen en Assen.
Voor dit type lokomotief kunnen de wielen met de bijbehorende
assen geleverd worden door Slaters Plasticard Ltd.
De wielen bestaan uit een stalen loopvlak en kunstof spaken. De
wielen worden gemonteerd op een as welke voorzien is van haaks
gefreesde uiteinden. Deze constructie zorgt er voor dat het onder
90 graden zetten van de krukpennen een simpele handeling is.
Borgschroeven vergrendelen de wielen op de as. Om de assen goed
te laten lopen in de lagerbussen is de aanschaf van een 3/16
ruimer aan te bevelen.
Leverbaar door : Slaters Plastikard Ltd
Verf en schildertechnieken.
Het schilderen van een model kan het eindresultaat
maken en breken. De toe te passen technieken zijn:
1. Met de hand gebruik makend van diverse afmetingen kwastjes.
2.Airbrushen.
De leverancier "Phoenix Precision paints" geeft
een goede voorlichting over het schilderen van modellen. Een
uitgebreide beschrijving is te vinden op de website van deze
firma. Zij geven wat tips en tricks om tot een goed resultaat te
komen.
Voor de Engelse bouwer zijn alle spoorweg kleuren beschikbaar. Een opsomming in tijdperk volgorde en spoorweg maatschappijen is handig en geeft een goede richting aan de keuze van de toe te passen kleuren.
Leverbaar door o.a: Phoenix Precision Paints
Terug naar index.
Bemanning en modelgereedschappen.
Een model is af als de gehele voetplaat is ingericht en hierbij mogen de machinist en stoker met hun noodzakelijke gereedschap niet ontbreken. Juist een correcte inrichting van de voetplaat geeft zoveel charme aan het model. Ook lantaarns op de voor en achterkant maakt het model realistisch. Wat losse emmers, bezem en schep op de voetplaat en niet te vergeten kolen in de kolenbunker. Een aantal reserve lantaarns aan de zijkant van de locomotief is veelal gebruikelijk.
Belettering en nummerplaten.
De belettering is in verschillende
tijdperken verkrijgbaar. De nummerplaten zijn een soort van
bouwpakketjes waarbij je twee nummerplaten moet samenstellen uit
de losse onderplaat en losse nummers. Ook zijn geėtste
nummerplaten te bestellen waarbij je het gewenste nummer moet
opgeven. De letters GWR en de nummers op de bufferbalken zijn
transfers welke geleverd kunnen worden door de HMRS of Home of
"0" Gauge.