Beschrijving railconstructies toegepast in het breedspoor
tijdperk.
(En wordt nagebouwd in 7mm )
Het
railprofiel wat werd toegepast in het breedspoortijdperk
was heel anders dan de latere profielen. De rail soort
die men toepaste werd " Bridge Rail " genoemd.
Het profiel was lager dan het latere toegepaste
"Bull Head" of nog later het
"Vignole" profiel. Op de foto is links het
profiel van het model bridge rail te zien in vergelijking
met een stukje bull head profiel. Het bridge rail profiel
is verkrijgbaar voor leden bij de Broad Gauge Society.
Tekening van de "Baulk road "
constructie met bridge type rail.
Veel bridge
rail profiel werd gebruikt als het werk, palen voor
borden en meer van dat soort toepassingen. Men was zuinig
op het materiaal. Als je goed oplet dan kom je zo'n
toepassing nog wel tegen zeker in Wales. Hoeveel treinen
zouden over dit stukje heen gereden zijn?. Ook is bij de
schuine staander de holle binnen zijde van de rail te
zien.
Op deze
foto steek zomaar ergens tussen de bosjes een stuk bridge
rail profiel omhoog. De toepassing is onduidelijk maar
wel leuk om te zien. Deze foto maakt duidelijk dat de
rail van binnen hol is. De verbindings platen tussen de
raildelen waren inwendig gemonteerd.
Bij het
station Llwyfan Cerrig van de Gwili Steam Railway lagen
in een tuintje diverse GWR rail onderdelen. Ook een
stukje Barlow rail werd hier aan getroffen.
Waarschijnlijk was het de bedoeling om een collectie van
railmateriaal te verzamelen en tentoon te stellen. Het
geheel lag er verwaarloosd bij. Barlow rail werd in de
19e eeuw toegepast maar heeft weinig opgang gemaakt. Er
zijn enkele foto's bekend waarop dit railtype te zien is.
Op deze
foto is heel goed de Baulk Road constructie te zien. De
rechter sporen zjn opgevuld met stenen. Op deze sporen
staan de wagons die geladen worden met kolen welke
aangevoerd worden met schepen. Gezocht moet worden naar
een tekening van havenkranen welke zich op de BG
spoorrails voortbewogen.