Pagina bijgewerkt op: 17 nov 2002 cdj |
Beschrijving
van GWR 0-6-0 Dean Goods no 2538.
Lokomotief in aanbouw op de schaal 1:43½.
Model van GWR 0-6-0 Dean
Goods 1: 43½ . Spoorbreedte 32mm FineScale. Het model is
in aanbouw er moeten nog een aantal onderdelen gemonteerd
worden. foto 01/06/01 © CdJ. |
Het model wordt gebouwd met behulp van een bouwpakket van Martin
Finney. Dit bouwpakket van bestaat voornamelijk uit messing
onderdelen. Het frame is opgebouwd uit nikkelsilver onderdelen.
Deze onderdelen zijn zeer nauwkeurig geėtst. Alle assen zijn met
hornblocks flexibel in het frame gemonteerd. De voorste twee
assen zijn voorzien van een compensatie beam. De achterste as
welke ook flexibel in het frame gemonteerd is gaat door de
vertragings bak heen. Dit betekend dat de motor ook flexibel moet
worden gemonteerd een uitdaging op zich. De opbouw van de
lokomotief bestaat ook uit messing ets delen welke gezet en
gesoldeerd moeten worden. De details bestaan uit een
mengeling van messing en white-metal onderdelen. Deze onderdelen
kunnen worden gelijmd of wat beter is gesoldeerd. Om de details
te solderen wordt gebruik gemaakt van lowmeld soldeer. Het advies
is om deze kit pas te bouwen als men al enige ervaring heeft
opgedaan met het bouwen van dit soort kits. In de boekenlijst
staan publicaties vermeld waar in heel duidelijk de techniek
beschreven is hoe dit soort kits te bouwen en wat heel belangrijk
is het daarbij ook tot een goed einde te brengen.
Fotoboek 0-6-0 GWR Dean Goods in
7mm.
Klik op de foto's
voor meer informatie.
Deze lokomotief is gebouwd met behulp van die kits van Martin
Finney. De lokomotief , tender en inside motion zijn apart
verkrijgbare kits. In de kit zijn alle onderdelen aanwezig om
verschillende typen Dean Goods te bouwen. Er blijven onderdelen
over die voor een scratch build project gebruikt kunnen worden.
Dit geldt ook voor de tender kit. Alle onderdelen passen exact op
de aangegeven plaatsen. Er is gebruikt gemaakt van een
constructie met lipjes waardoor de onderdelen op de juiste plaats
kunnen worden gepositioneerd en vastgesoldeerd. Bij de tender
moeten vrij veel onderdelen op elkaar worden gesoldeerd. Deze
techniek noemt men het zweten van onderdelen op elkaar. Het
vereist wel een behoorlijke handigheid met solderen om tot een
goed resultaat te komen. Twee van de tenderassen zijn
gecompenseerd zodat ze nauwkeurig de eventueele oneffenheden in
het spoor volgen. De ketel, vuurkist en rookkast moeten worden
gerold uit de vlakke geėtste onderdelen. De bijgeleverde
nikkelsilveren passtukken zorgen er voor dat de vormen correct
gerold kunnen worden. Hierna worden de passtukken in de
betreffende onderdelen gesoldeerd zodat een stevig geheel
ontstaat. In de op de boekenlijst vermelde boeken worden de
technieken beschreven om tot een goed resultaat te komen.
Leverbaar door : Martin Finney.
Terug naar index.
Aandrijving van de lokomotief.
Als motor en vertragingseenheid is
gekozen voor de bekende Portescap RG7 met een overbreng
verhouding van 31:1. De Portescap RG 7 aandrijving bestaat uit
een Escap Coreless elektromotor en een zeer nauwkeurige
vertragings kast. Deze aandrijving is niet goedkoop maar zeer
betrouwbaar en zorgt er voor dat de lokomotief uitstekende
rijeigenschappen krijgt. Het stroomverbruik is laag ook bij
vollast van de lokomotief. Door de toepassing van kroontandwielen
waarmee de motor gekoppeld is aan aan de vertraging is een soeple
uitloop van de lokomotief gewaarborgd.
Klik op de foto's voor meer
details.
Meer informatie over de toegepaste techniek in de Escap of Faulhaber motoren.
Leverbaar door o.a: Holt Modelrailways
Terug naar index.
Wielen en Assen.
Voor dit type lokomotief kunnen de wielen met de bijbehorende
assen geleverd worden door Slaters Plasticard Ltd. De wielen
bestaan uit een stalen loopvlak en kunstof spaken. De wielen
worden gemonteerd op een as welke voorzien is van haaks gefreesde
uiteinden. Deze constructie zorgt er voor dat het onder 90 graden
zetten van de krukpennen een simpele handeling is. Borgschroeven
vergrendelen de wielen op de as. Om de assen goed te laten lopen
in de lagerbussen is de aanschaf van een 3/16 ruimer aan te
bevelen. De wielen van de tender hebben een aparte asmaat.
Slaters levert deze wielen compleet met de juiste assen voor
toepassing met de Martin Finney kits.
Leverbaar door : Slaters Plastikard Ltd
Verf en schildertechnieken.
Het schilderen van een model kan het eindresultaat
maken en breken. De toe te passen technieken zijn:
1. Met de hand gebruik makend van diverse afmetingen kwastjes
2.Airbrushen
De leverancier "Phoenix Precision paints" geeft
een goede voorlichting over het schilderen van modellen. Een
uitgebreide beschrijving is te vinden op de website van deze
firma. Zij geven wat tips en tricks om tot een goed resultaat te
komen. Voor de Engelse bouwer zijn alle spoorweg kleuren
beschikbaar. Een opsomming in tijdperk volgorde en spoorweg
maatschappijen is handig en geeft een goede richting aan de keuze
van de toe te passen kleuren. Ook kun je het gerede model laten
spuiten en waetheren door gespecialiseerde bedrijfjes die deze
werkzaamheden uitstekend kunnen doen. Er hangt natuurlijk wel een
prijskaartje aan.
Leverbaar door : Phoenix Precision Paints
Terug naar index.
Bemanning en modelgereedschappen.
Een model is af als de gehele voetplaat is ingericht en hierbij mogen de machinist en stoker met hun noodzakelijke gereedschap niet ontbreken. Juist een correcte inrichting van de voetplaat geeft zoveel charme aan het model. Ook lantaarns op de voor en achterkant maakt het model realistisch. Wat losse emmers, bezem en schep op de voetplaat en niet te vergeten kolen in de kolenbunker.
Leverbaar door : Home of "0" Gauge
Belettering en nummerplaten.
De belettering is in verschillende
tijdperken verkrijgbaar. De nummerplaten zijn een soort van
bouwpakketjes waarbij je twee nummerplaten moet samenstellen uit
de losse onderplaat en losse nummers. Ook zijn geėtste
nummerplaten te bestellen waarbij je het gewenste nummer moet
opgeven.
Leverbaar door: Home of "0" Gauge