Pagina bijgewerkt op: 01 mei 2005 cdj

Beschrijving Great Western modelbaan "Andoversford".
In 1992 is het idee ontstaan om een modelbaan te gaan bouwen in de schaal verhouding 1: 43½ (7mm to the foot ) welke het in het tentoonstellings circuit zou kunnen  meedraaien. De eisen voor zo'n type modelbaan waren:

Index onderwerpen Andoversford 1930 - 1938. Informatie links
       
  Transportabel.    
  Basis principe van een orgineel station.    
  Diverse lokomotief typen.    
  Zo volledige mogelijke detaillering van de scenery.    
  Werkend seinsysteem volgens GWR principes.    
  Antwoorden op gestelde vragen tijdens de shows waar Andoversford te zien was.    
  Inspectie rapport gemaakt op 27 oktober.    
  Eenvoudig op te zetten    
  Perfect werkend.    
  Tijdperk gebonden onderwerp gekozen is 1930 - 1937.    
  Schaal 1:43 ½  of te wel 7mm to the foot met een spoorbreedte van 32mm.    
  Engels voorbeeld  Great Western Railway met o.a.de groene "Panniertank" lokomotieven.    
       
       
Meer informatie over deze schaal.    
Enkele foto's van de detaillering.    
     
  MSE signaal onderdelen.    
       
       
     
  Agenda met data en lokaties waar "Andoversford" in vol bedrijf te zien is op shows in binnen en buitenland    
       
     

 

Klik op de foto voor meer informatie over de 5775.

  Foto van het model van de Panniertank 5775. De lokomotief is gebouwd op de schaal 1:43 ½ of te wel 7mm to the foot.
De lokomotief komt via wissel 10 op de branchline terecht op weg naar Andoversford. De kleine cottage op de achtergrond is gemaakt van foamboard en Dassklei. De rails en wissels zijn van het fabrikaat Peco.

01/05/1998 foto ©cdj
 

 

Basis principe van een orgineelstation.

De modelbaan "Andoversford " is gebouwd met het idee dat het een modelbaan moest worden welke aantrekkelijk is voor het publiek. De keuze van de schaal 1:43½ maakt het mogelijk om een goed functionerende modelbaan te bouwen. Op een orgineel station komen en gaan de treinen met een bepaald doel. Om er nu voor te zorgen dat er een afwisselend treinverkeer te zien is op "Andoversford " is de keus gemaakt voor een zijlijn met een afsplitsing naar een kolenmijn. Dit concept zorgt er voor dat er naast het normale goederen en personen verkeer er ook een afwisselend verkeer met kolenwagons al dan niet beladen kan plaats vinden. Zo'n kolenmijn bezat vaak ook een eigen lokomotief waardoor er op de modelbaan ook een niet GWR lokomotief kan rijden. In ons geval is het de kleine 0-4-0 Saddle tank "Lady Winsor " met zijn blauwe kleur. Tussen het normale personen en goederen verkeer door zal de kleine 0-4-0 Saddle tank te zien zijn. De detaillering is ver doorgevoerd en laat het publiek steeds weer zoeken naar verborgen details. De kleuren zijn zoveel mogelijk in pastel tinten uitgevoerd om te voorkomen dat het geheel te schreeuwerig wordt. Veel schilder werk is gedaan met eenvoudige water of plakaat verf. Deze verf soorten zijn met water heel goed te verdunnen en daardoor blijven alle details zichtbaar en lopen niet vol met verf.

   
 

Terug naar index.


Diverse lokomotief typen.
Klik op foto's voor meer informatie.

Saddle Tank Lady Winsor Dean Goods Saddle Tank Pannier Tank GWR Sign

Terug naar index.


Werkend seinsysteem volgens GWR principes.

Het seinsysteem functioneert zoals het eens in de werkelijkheid functioneerde. Bij deze modelbaan zijn seinen een must want deze geven de sfeer weer zoals op zoveel kleine GWR stations te vinden was. Vaak wordt op de modelbaan het seinenstelsel vergeten of staan de seinen er niets zeggend en functieloos bij. Op "Andoversford " niet daar is alles werkend aanwezig. De signalen worden gedemonstreerd bij de uitvoering van de treinvolgordes.


Andoversford Signalbox and interlockingframe.

De seinen worden door middel van een handel inrichting bediend. Wel hebben we een concessie moeten doen aan het feit dat vanaf de handel inrichting de overdracht elektrisch gebeurd. De onderlinge vergrendelingen tussen de seinen en de wissels is mechanisch uitgevoerd met een interlocking frame. Dit interlocking frame is uitgevoerd met metalen stangen en schuiven. De onderdelen om deze seinen en bijbehorende details te bouwen worden geleverd door Model Signal Enginering.

Klik op de foto's voor meer informatie.

 
Starter Seinhuis Seinhuis front 1366 waiting   Link naar MSE

Terug naar index.


Makkelijk te transporteren en op te zetten.

De modelbaan "Andoversford " is gebouwd om op tentoonstellingen op te zetten en te demonstreren. Een eenvoudig systeem om de baan op te bouwen en na de tentoonstelling weer af te breken was noodzakelijk. Gekozen is om het geheel te verdelen in gedeelten die handelbaar zijn en makkelijk te transporteren. Elk deel heeft de afmeting van 0,6 x 1,2 meter. De lage achtergrond plaat zit vast aan het gedeelte en daardoor is zo'n gedeelte eenvoudig op zijn kant neer te zetten in bijvoorbeeld een transportbus. Ieder gedeelte heeft een 25 polig d-type konnektor waarop al de noodzakelijke verbindingen zijn afgemonteerd. Een flexibele kabel met in de 25 polige d-type passende konnektor zorgt er voor dat de elektrische signalen van en naar de centrale bedienings kast worden doorgegeven. Omdat ieder gedeelte zijn eigen verbindingskabel naar de centrale bedieningskast heeft is ingeval van een storing deze eenvoudig te lokaliseren en op te lossen. De gedeelten worden tijdens het opzetten van de baan voorzien van tussen stukken om de baan op een juiste hoogte te plaatsen. De tussenstukken rusten op schragen hierdoor kost het weinig tijd om de baan op te zetten en in bedrijf te nemen. Normaal gesproken kost het een uur om de baan rijvaardig te hebben en het proefrijden kan beginnen. Over de konstruktie zijn op de afgelopen shows al heel wat Vragen gesteld, en foto's van gemaakt. De mechanische koppeling tussen de gedeelten wordt met slotbouten tot stand gebracht. Oneffenheden in de vloer kunnen worden gecompenseerd doordat de tussen stukken voorzien zijn van een sleuf op de plaats waar zij aan de baangedeelten worden gekoppeld.


Verlichting van Andoversford.


Op deze foto's is de constructie van de ophanging van de verlichting te zien. Er is voor deze constructie gekozen om te bereiken dat er aan de publiekszijde geen steunpilaren in de weg staan. De vrij hangende constructie is zeer eenvoudig op te tuigen en door gebruik te maken van gloeidraad buislampen blijft de constructie licht. De buislampen hebben ook nog het voordeel dat er op eenvoudige wijze te dimmen is. De kosten zijn beperkt door de gekozen oplossing. De gehele constructie past is een houten kist welke tijdens de demonstratie van de modelbaan gebruikt wordt als tafel.


Terug naar index.


Nauwkeurig gedetailleerde scenery met veel details.

De scenery is zoveel mogelijk in detail uitgevoerd. Bij de 7mm schaal is dit heel goed mogelijk en ook duidelijk zichtbaar. De gebouwen zijn allen zelfgemaakt waarbij gebruik is gemaakt van foamboard, karton, plastik en waterverf. Tekeningen uit diverse boeken werden gebruikt om zo'n natuurgetrouw mogelijk model te maken. Het zelfbouwen van huizen en gebouwen zorgt er voor dat de modelbaan een uniek karakter krijgt en op valt bij het publiek. Door de toepassing van eenvoudige bouw materialen en afval producten blijven de kosten laag alleen moet men behoorlijk wat tijd investeren. Door de toegepaste schaal verhouding van 1: 43½ zijn veel details te maken en toe te voegen aan het geheel. Zelfs de deur krukken kunnen worden aangebracht. De leien op de daken zijn geknipt uit afval karton en stuk voor stuk op de daken gelijmd. Dit is voor een dak als dat van het stations gebouw een waar monniken werk maar geeft wel het juiste en unieke effect. Een verf laagje met waterverf en talkpoeder maak het af. Voor verlichting zijn H0 1:87 !! wandlantaarns gebruikt deze passen precies goed voor de 7mm schaal.

Terug naar index.